ЗДОРОВА АДАПТАЦІЯ ДИТИНИ, ЯК НЕВІДЄМНА ЧАСТИНА НАСТУПНОСТІ МІЖ ДОШКІЛЬНОЮ ТА ПОЧАТКОВОЮ ШКОЛОЮ:

  Забезпечити розумну наступність можливо! Для цього потрібен діалог — діалог партнерів. У цьому діалозі центром уваги має бути ДИТИНА, її потреби, інтереси, можливості. Бо ми — дорослі — ведемо її по життю.  Наступність між дошкільною та початковою освітою  допомагає досягти цілісного розвитку особистості.

       Перехід між дитячим садком і школою має бути поступовим, оскільки діти мають пройти період адаптації. Першокласник сьогодення і першокласник в минулому – різні поняття. Тому, щоб адаптація до школи проходила успішно і у дитини не зникло бажання вчитися, малюк повинен бути ГОТОВИЙ ДО ШКОЛИ. Тож перше, з чим доведеться змиритися батькам: знання, звісно, корисні, але вони не є показником зрілості дитини. Якщо ж дитина піде до школи раніше, ніж дозріє до цього, то не зможе продемонструвати весь потенціал.

Чому тести застаріли Є класичний тест Керна-Йірасека, що використовується вже близько тридцяти років для з’ясування шкільної готовності дитини. Саме його зазвичай використовували на співбесідах. Він складається із завдань на кшталт: намалювати людину, скопіювати літери, правильно розмістити точки в зошиті, відповісти на запитання з логіки. Утім, фахівці стверджують, що тест вже втратив актуальність.

По-перше, зрілість сучасних дітей, які виросли «з гаджетами з колиски», має інші показники. У завданнях має бути більше опори на зорові канали сприйняття інформації. По-друге, ці тести були розроблені для дітей 7-8 років, у яких провідна діяльність — навчання. У Новій українській школі дитині доведеться брати участь у проектах, діяти та пізнавати щось в ігровій формі. До того ж для шестирічної дитини провідна діяльність — гра. І це враховано в НУШ, але не враховано в застарілих тестах. Тож випробування мають перевіряти не те, чи здатен майбутній учень акуратно писати прописи та копіювати, а наскільки зріло він може грати чи робити висновки з власної діяльності.

Які показники шкільної готовності до НУШ?

1. Зріла гра. Дитина не просто маніпулює іграшками, а розподіляє ролі, вигадує сюжет, у неї добре розвинена уява.

2. Фізіологічна зрілість. Філіппінський тест — один з головних критеріїв «шкільної зрілості». Потрібно попросити сина чи доньку доторкнутися правою рукою до лівого вуха, провівши руку над головою. Результат досить точно відображає ступінь зрілості організму. Другий тест — на координацію рухів. Дитині треба одночасно правою рукою погладити себе по голові, а лівою — поплескати по животу. Фізіологічна зрілість — важлива, і цей показник не обдуриш. Організм повинен бути готовий витримувати певні розумові та фізичні навантаження. А якщо цього ще немає, дитині доведеться в школі працювати на межі перевтоми.

3. Розвиток пам’яті , уваги, мислення.

4. Самообслуговування. Якщо дитина не навчена самостійно їсти чи одягатися, у школі ці проблеми створюватимуть додатковий стрес. Того ж прагнення до самостійності, автономії свідчить про те, що малюк налаштований дещо відокремитися від батьків.

5. Комунікаційні навички. Якщо дитина не вміє знайомитися, гратися і вливатися в нові колективи, варто ще до школи навчити її цього. Майбутній першокласник має вміти просити про допомогу і пояснювати свої потреби.

 6. Емоції відіграють справді дуже важливу роль у нашому житті. Емоції є першим сигналом дискомфорту, можуть допомогти нам уникнути ризикової ситуації.

 

Ігри для полегшення процесу адаптації до навчального процесу:

Мета – створити умови, що допоможуть педагогу краще зрозуміти й відчути своїх учнів, а кожному учню безболісно адаптуватися до нової ситуації ( тобто пристосувати «школу до дитини, а не тільки дитину до школи») .

Гра  «Квітка і свічка».

Ця проста гра допоможе розслабитися та простимулює глибоке дихання.

·        Для початку уявіть, що в одній руці ви тримаєте красиву квітку з приємним ароматом, а в іншій – запалену свічку.

·        Повільно вдихайте запах квітки.

·        Потім повільно видихайте через рот, аби загасити свічку.

·        Повторіть дію кілька разів.

Гра   « Лінивий кіт».

Ще одна гра для розслаблення м’язів.

·        Уявіть, що ви кіт, і ви тільки-но прокинулися після довгого-довгого сну.

·        Позіхніть на весь свій котячий ротик.

·        Понявчить.

·        А тепер витягуйте лапки, наче котик. Спочатку передні, потім задні, а потім прогніть спинку. І розслабтеся.

·        Вітаємо, ви справжній лінивий кіт!

Гра  « Перо і статуя».

Розслабимося за допомогою зміни станів тіла.

·        Уявіть, що ви легесенька пір’їнка, яка літає у повітрі близько 10 секунд.

·        Раптом ви перетворюєтеся на статую, і завмираєте. Не рухайтесь ще 10 секунд.

·        Після цього ви плавно розслабляєтеся, і знову перетворюєтеся на перо.

·        Повторіть кілька разів.

·        Закінчувати гру потрібно пером у розслабленому стані.

Гра  «Кислий лимон»

Ця гра допомагає зняти напругу і розслабити м’язи.

·        Уявіть, що перед вами дерево з лимонами.

·        Потягніться до гілочок, аби зірвати собі лимони. По одному лимончику в кожну руку.

·        Тепер потрібно вичавити з лимонів весь сік. Вичавлюйте якнайдужче.

·        Киньте лимони на підлогу і розслабте руки.

·        Потім зірвіть ще лимонів. Повторюйте стільки разів, щоб вам вистачило на стакан лимонаду.

·        Коли вичавите останні лимони, струсіть руки, щоб м’язи остаточно розслабилися.

Гра «М’ячик»

Під час цієї гри масажуються ручки та знімається напруга.

·        Насипте у порожні повітряні кульки якусь крупу. Це може бути рис, сочевиця тощо.

·        Візьміть м’ячики до рук, стисніть та відпустіть.

·        Повторіть стискання.

·        Експериментуйте, і допоможіть дитині знайти її комфортну силу та темп стискання.

Гра  « Компліменти»

Педагог і діти передають по колу яскравий м’яч (або будь – яку іграшку) й говорять одне одному «приємні» слова - компліменти: «Оленко, ти сьогодні така весела!», «Назаре, у тебе дуже гарна футболка». І т. д.

Гра  «Етюди емоцій»

Дітям пропонується:

• насупитися, як сердита людина, осіння хмара;

• посміхнутися, як кіт на сонці, як саме сонечко,

• позлитись, як два барани на мосту;

• злякатись, як дитина, що загубилась в лісі;

• втомитись, як тато після роботи;

• погарчати. Як гарчить собака, як пантера;

• побуркотіти, як сварлива бабця, невдоволений дідусь.

Гра  «Зазирни у дзеркало»

Кожен з учнів, дивлячись у маленьке дзеркало, говорить собі лагідні, привітні, добрі слова.

Гра  «Незакінчене речення»

Діти, отримуючи від ведучого м’яч, закінчують речення.


Радість – це коли…

Печаль – це коли…

Жаль – це коли…

Сором –це коли…

Злість – це коли…

Щастя – це коли…

 

Гра «Приймаю побажання»

Створення позитивного емоційного фону, завершення на позитивній ноті.  

Необхідні матеріали: декоративний мішечок з побажаннями.

Інструкція. Пропоную вам дістати по одному побажання з чарівного мішечка, яке підкаже, що на вас чекає сьогод­ні або що вам потрібно зробити найближчим часом. Ці побажання чарівно впливають на на­стрій, підбадьорюють, надають упевненості.

Кожен отримав побажання. Говоріть частіше один одному приємні слова, вчіться жити з позитивним розумом і зі здоровим тілом і гарний настрій не покине більше вас! 

 


















Коментарі

Популярні дописи з цього блогу