ЗДОРОВА АДАПТАЦІЯ ДИТИНИ, ЯК НЕВІДЄМНА ЧАСТИНА НАСТУПНОСТІ МІЖ ДОШКІЛЬНОЮ ТА ПОЧАТКОВОЮ ШКОЛОЮ:
Забезпечити розумну наступність можливо! Для цього потрібен діалог —
діалог партнерів. У цьому діалозі центром уваги має бути ДИТИНА, її потреби,
інтереси, можливості. Бо ми — дорослі — ведемо її по життю. Наступність між
дошкільною та початковою освітою допомагає
досягти цілісного розвитку особистості.
Перехід між дитячим садком і школою має бути поступовим, оскільки діти мають пройти період адаптації. Першокласник сьогодення і першокласник в минулому – різні поняття. Тому, щоб адаптація до школи проходила успішно і у дитини не зникло бажання вчитися, малюк повинен бути ГОТОВИЙ ДО ШКОЛИ. Тож перше, з чим доведеться змиритися батькам: знання, звісно, корисні, але вони не є показником зрілості дитини. Якщо ж дитина піде до школи раніше, ніж дозріє до цього, то не зможе продемонструвати весь потенціал.
Чому тести
застаріли Є класичний тест Керна-Йірасека, що
використовується вже близько тридцяти років для з’ясування шкільної готовності
дитини. Саме його зазвичай використовували на співбесідах. Він складається із
завдань на кшталт: намалювати людину, скопіювати літери, правильно розмістити
точки в зошиті, відповісти на запитання з логіки. Утім, фахівці стверджують, що
тест вже втратив актуальність.
По-перше, зрілість сучасних дітей, які виросли «з гаджетами з колиски», має інші показники. У завданнях має бути більше опори на зорові канали сприйняття інформації. По-друге, ці тести були розроблені для дітей 7-8 років, у яких провідна діяльність — навчання. У Новій українській школі дитині доведеться брати участь у проектах, діяти та пізнавати щось в ігровій формі. До того ж для шестирічної дитини провідна діяльність — гра. І це враховано в НУШ, але не враховано в застарілих тестах. Тож випробування мають перевіряти не те, чи здатен майбутній учень акуратно писати прописи та копіювати, а наскільки зріло він може грати чи робити висновки з власної діяльності.
Які показники шкільної готовності до НУШ?
1. Зріла
гра. Дитина не просто маніпулює
іграшками, а розподіляє ролі, вигадує сюжет, у неї добре розвинена уява.
2. Фізіологічна зрілість. Філіппінський тест — один з головних критеріїв «шкільної зрілості». Потрібно попросити сина чи доньку доторкнутися правою рукою до лівого вуха, провівши руку над головою. Результат досить точно відображає ступінь зрілості організму. Другий тест — на координацію рухів. Дитині треба одночасно правою рукою погладити себе по голові, а лівою — поплескати по животу. Фізіологічна зрілість — важлива, і цей показник не обдуриш. Організм повинен бути готовий витримувати певні розумові та фізичні навантаження. А якщо цього ще немає, дитині доведеться в школі працювати на межі перевтоми.
3. Розвиток
пам’яті , уваги, мислення.
4.
Самообслуговування. Якщо дитина не навчена самостійно
їсти чи одягатися, у школі ці проблеми створюватимуть додатковий стрес. Того ж
прагнення до самостійності, автономії свідчить про те, що малюк налаштований
дещо відокремитися від батьків.
5. Комунікаційні навички. Якщо дитина не вміє знайомитися, гратися і вливатися в нові колективи, варто ще до школи навчити її цього. Майбутній першокласник має вміти просити про допомогу і пояснювати свої потреби.
6. Емоції відіграють справді дуже важливу роль у нашому житті.
Емоції є першим сигналом дискомфорту, можуть допомогти нам уникнути ризикової
ситуації.
Ігри для полегшення процесу адаптації до навчального процесу:
Мета – створити умови, що допоможуть педагогу краще зрозуміти й відчути своїх учнів, а кожному учню безболісно адаптуватися до нової ситуації ( тобто пристосувати «школу до дитини, а не тільки дитину до школи») .
Гра «Квітка
і свічка».
Ця проста гра допоможе
розслабитися та простимулює глибоке дихання.
·
Для початку уявіть, що
в одній руці ви тримаєте красиву квітку з приємним ароматом, а в іншій –
запалену свічку.
·
Повільно вдихайте
запах квітки.
·
Потім повільно
видихайте через рот, аби загасити свічку.
·
Повторіть дію кілька
разів.
Гра « Лінивий кіт».
Ще одна гра для
розслаблення м’язів.
·
Уявіть, що ви кіт, і
ви тільки-но прокинулися після довгого-довгого сну.
·
Позіхніть на весь свій
котячий ротик.
·
Понявчить.
·
А тепер витягуйте
лапки, наче котик. Спочатку передні, потім задні, а потім прогніть спинку. І
розслабтеся.
·
Вітаємо, ви справжній
лінивий кіт!
Гра « Перо
і статуя».
Розслабимося за
допомогою зміни станів тіла.
·
Уявіть, що ви
легесенька пір’їнка, яка літає у повітрі близько 10 секунд.
·
Раптом ви
перетворюєтеся на статую, і завмираєте. Не рухайтесь ще 10 секунд.
·
Після цього ви плавно
розслабляєтеся, і знову перетворюєтеся на перо.
·
Повторіть кілька
разів.
·
Закінчувати гру
потрібно пером у розслабленому стані.
Гра «Кислий лимон»
Ця гра допомагає зняти
напругу і розслабити м’язи.
·
Уявіть, що перед вами
дерево з лимонами.
·
Потягніться до
гілочок, аби зірвати собі лимони. По одному лимончику в кожну руку.
·
Тепер потрібно
вичавити з лимонів весь сік. Вичавлюйте якнайдужче.
·
Киньте лимони на
підлогу і розслабте руки.
·
Потім зірвіть ще
лимонів. Повторюйте стільки разів, щоб вам вистачило на стакан лимонаду.
·
Коли вичавите останні
лимони, струсіть руки, щоб м’язи остаточно розслабилися.
Гра «М’ячик»
Під час цієї гри
масажуються ручки та знімається напруга.
·
Насипте у порожні
повітряні кульки якусь крупу. Це може бути рис, сочевиця тощо.
·
Візьміть м’ячики до
рук, стисніть та відпустіть.
·
Повторіть стискання.
· Експериментуйте, і допоможіть дитині знайти її комфортну силу та темп стискання.
Гра «
Компліменти»
Педагог і діти
передають по колу яскравий м’яч (або будь – яку іграшку) й говорять одне одному
«приємні» слова - компліменти: «Оленко, ти сьогодні така весела!», «Назаре, у
тебе дуже гарна футболка». І т. д.
Гра
«Етюди емоцій»
Дітям пропонується:
• насупитися, як
сердита людина, осіння хмара;
• посміхнутися, як кіт
на сонці, як саме сонечко,
• позлитись, як два
барани на мосту;
• злякатись, як
дитина, що загубилась в лісі;
• втомитись, як тато
після роботи;
• погарчати. Як
гарчить собака, як пантера;
• побуркотіти, як
сварлива бабця, невдоволений дідусь.
Гра
«Зазирни у дзеркало»
Кожен з учнів,
дивлячись у маленьке дзеркало, говорить собі лагідні, привітні, добрі слова.
Гра
«Незакінчене речення»
Діти, отримуючи від
ведучого м’яч, закінчують речення.
Радість – це коли…
Печаль – це коли…
Жаль – це коли…
Сором –це коли…
Злість – це коли…
Щастя – це коли…
Гра «Приймаю побажання»
Створення позитивного емоційного фону, завершення на
позитивній ноті.
Необхідні матеріали: декоративний мішечок з побажаннями.
Інструкція. Пропоную вам дістати по одному побажання з
чарівного мішечка, яке підкаже, що на вас чекає сьогодні або що вам потрібно
зробити найближчим часом. Ці побажання чарівно впливають на настрій,
підбадьорюють, надають упевненості.
Кожен отримав побажання. Говоріть частіше один одному
приємні слова, вчіться жити з позитивним розумом і зі здоровим тілом і гарний
настрій не покине більше вас!
Коментарі
Дописати коментар