Як
зрозуміти, що дитині зарано йти до школи:
Першокласник сьогодення і
першокласник в минулому – різні поняття. Тому, щоб адаптація до школи проходила успішно і у дитини не
зникло бажання вчитися, малюк повинен бути ГОТОВИЙ ДО ШКОЛИ.
Нерідко можна почути таке:
«Наш хлопчик до школи вже вмів читати та рахувати, був дуже обізнаним. А
сусідського, скільки не вчили, все в одне вухо влітало, з другого вилітало. І
ось через два роки навчання наша дитина приносить найнижчі бали та купу
зауважень, а сусідський — майже відмінник. Як це?» Висока ймовірність, що в
першої дитини не було шкільної зрілості, а в другої — була. Тож перше, з чим
доведеться змиритися батькам: знання, звісно, корисні, але вони не є показником
зрілості дитини. Річ, переважно, у фізіології: у якому стані організм дитини,
зокрема нервова система.
Якщо ж дитина піде до школи
раніше, ніж дозріє до цього, то не зможе продемонструвати весь потенціал.
Здавалося б, що поганого в школі? Хай навчається та дозріває одночасно. Але за
цей час в учня може сформуватися репутація непосидючого, нетямущого, до нього
ставитимуться упереджено. Або ж він сам звикне до навчальних невдач, тож
бажання вчитися зникне.
Чому
тести застаріли
Є класичний тест
Керна-Йірасека, що використовується вже близько тридцяти років для з’ясування
шкільної готовності дитини. Саме його зазвичай використовували на співбесідах.
Він складається із завдань на кшталт: намалювати людину, скопіювати літери,
правильно розмістити точки в зошиті, відповісти на запитання з логіки. Утім,
фахівці стверджують, що тест вже втратив актуальність.
По-перше, зрілість сучасних
дітей, які виросли «з гаджетами з колиски», має інші показники. У завданнях має
бути більше опори на зорові канали сприйняття інформації. По-друге, ці тести
були розроблені для дітей 7-8 років, у яких провідна діяльність — навчання. А
програма вимагала слухати та наслідувати вчителя. У Новій українській школі
дитині доведеться брати участь у проектах, діяти та пізнавати щось в ігровій
формі. До того ж для шестирічної дитини провідна діяльність — гра. І це
враховано в НУШ, але не враховано в застарілих тестах. Тож випробування мають
перевіряти не те, чи здатен майбутній учень акуратно писати прописи та
копіювати, а наскільки зріло він може грати чи робити висновки з власної
діяльності.
Які
показники шкільної готовності до НУШ?
1. Зріла гра.
Дитина не просто маніпулює іграшками, а розподіляє ролі, вигадує сюжет, у неї добре розвинена уява. Спробуйте додати нові обставини у звичну гру: скажімо, до Білосніжки прилетіли друзі з іншої планети або перукар не просто стриже — сьогодні його запросили до зоопарку причепурити тварин. Наскільки охоче дитина сприйме новий поворот сюжету? Чи здатна вона самостійно розвивати ідею, чи вигадує цікаві деталі?
2. Фізіологічна
зрілість.
Філіппінський тест — один з
головних критеріїв «шкільної зрілості». Потрібно попросити сина чи доньку
доторкнутися правою рукою до лівого вуха, провівши руку над головою. Результат
досить точно відображає ступінь зрілості організму. Другий тест — на
координацію рухів. Дитині треба одночасно правою рукою погладити себе по
голові, а лівою — поплескати по животу. Фізіологічна зрілість — важлива, і цей
показник не обдуриш. Організм повинен бути готовий витримувати певні розумові
та фізичні навантаження. А якщо цього ще немає, дитині доведеться в школі
працювати на межі перевтоми.
3. Опосередковані
пам’ять та увага.
Чи здатна дитина керувати
пам’яттю та увагою? Чи може вона вивчити віршик не мимоволі, а цілеспрямовано?
Або утримувати увагу на одному предметі? Від того, як повноцінно починають
працювати лобові ділянки кори головного мозку, ці процеси стають
опосередкованими, виборчими, довільними. Розвивається логічна пам’ять.
4. Абстрактне
мислення.
В активній мові дитини має
з’явитися чимало узагальнюючих слів. Найпростіший приклад: майбутній
першокласник може вже про щось розмірковувати, щось порівнювати, узагальнювати,
не маючи цих об’єктів у полі зору.
5.
Самообслуговування.
Якщо дитина не навчена
самостійно їсти чи одягатися, у школі ці проблеми створюватимуть додатковий стрес.
Того ж прагнення до самостійності, автономії свідчить про те, що малюк
налаштований дещо відокремитися від батьків. Він принаймні не почуватиметься
без них у класі безпорадним та не проситиметься додому. Але не треба цей пункт
перебільшувати. Якщо дитина не може самостійно зав’язати шнурки — це не привід
залишатися вдома на рік, досить буде купляти взуття на липучках, які вона вміє
застібати. Якщо проблема з ґудзиками — хай куртка буде на блискавці.
6. Комунікаційні
навички.
Якщо дитина не вміє знайомитися,
гратися і вливатися в нові колективи, варто ще до школи навчити її цього.
Майбутній першокласник має вміти просити про допомогу і пояснювати свої
потреби. Також важливе вміння слухати і не перебивати. Наприклад, якщо дитина
здатна мінімум 20 хвилин захоплено дивитися та слухати виставу, розповідь,
виступ, вона готова до сприйняття інформації на уроках. Якщо ж ні, то вона
просто знудиться в школі.
Чому
«зріла» дитина може бути не готова до школи
Окрема проблема: частина
дітей з достатнім рівнем шкільної готовності не хоче вчитися і робитиме це на
низькому рівні. Чому? Причина — негативна мотивація до навчання в школі (її
фіксують у кожної 20-тої дитини зі шкільною готовністю). Наприклад, не хочеться
розлучатися з батьками чи бабусею, якщо не відвідувала дитсадок, боїться
невідомого. Або ж батьки чи старші брати та сестри казали, що школа — то нудно,
важко, часто сварять та соромлять. Тож треба подбати ще й про психологічну
готовність, мотивувати до навчання. Неправильна мотивація: бо це треба батькам,
бо вчитися — «це як робота» бо вже виріс. Найкраща мотивація
першокласника: у школі цікаво, а те, що вивчаєш там, — корисно.
Коментарі
Дописати коментар